Assistentiewoningen bieden een antwoord op deze vraag. Martin Baert, verhuurder en beheerder van assistentiewoningen, geeft meer uitleg.

Wat houden assistentiewoningen precies in?

Assistentiewoningen zijn woonprojecten voor senioren die zich richten op de woonmarkt, maar wel met zorggarantie. In tegenstelling tot serviceflats die deel uitmaken van een woonzorgcentrum richten we ons dus niet in de eerste plaats op de zorgmarkt. Onze doelgroep zijn voornamelijk de jongere, gezonde en nog actieve senioren.

Om deze doelgroep aan te spreken moeten we met onze projecten uiteraard ook voldoen aan de parameters van die markt. Een zeer belangrijk punt hierbij is de ligging van het project. Jonge en actieve senioren willen graag op een centrale locatie wonen, met veel activiteiten en diensten in de onmiddellijke omgeving.

Hoe positioneert u dit t.o.v. andere woonmogelijkheden?

Rusthuizen zijn voor ons geen concurrentie omdat die zich eerder richten op zorgbehoevende senioren. De grootste concurrent zijn de klassieke woonformules. Meer dan tien procent van de actieve 65-plussers verhuizen immers eerst nog van hun grote gezinswoning naar een wat kleiner appartement, jaren voordat ze nog maar beginnen denken aan een woonzorgcentrum.

Door op dat moment daarentegen meteen te kiezen voor een assistentiewoning die mee kan evolueren met hun zorgbehoevendheid, maakt men een levensbestendige keuze. Zo moet men op latere leeftijd niet nog eens opnieuw verhuizen wanneer men toch zorgbehoevend wordt.

Waar zit hem het werkelijke verschil?

Het verschil situeert zich op vier niveaus. Het eerste niveau betreft het ‘wonen’. Assistentiewoningen zijn aanzienlijk ruimer dan de gemiddelde woonruimtes in woonzorgcentra. Op die manier beantwoorden ze beter aan de levensstijl van jonge en actieve senioren. Bovendien zijn ook de aankleding en inrichting veel kwalitatiever en huiselijker. Dit wordt vervolgens aangevuld met domotica die de assistentiewoning ‘slimmer’ maakt.

Een tweede niveau zijn de ‘diensten’. Met een assistentiewoning kan men indien gewenst een beroep doen op gepersonaliseerde formules van dienstverlening. Die dienstverlening kan trouwens gemakkelijk worden aangevraagd en beheerd via gebruiksvriendelijke software. Het kan zelfs gaan tot een persoonlijke assistent die steeds ter beschikking staat.

Het derde niveau gaat over ‘lifestyle’. Omdat we jonge en actieve senioren willen aanspreken is er een ruim aanbod aan wellness, fitness en andere sporten. Bovendien komt men ook cultureel en culinair aan zijn trekken. Het vierde en laatste niveau betreft ‘gezondheid’. Zorg is hierin uiteraard een belangrijk onderdeel. Door alle gezondheidsparameters op te volgen worden zowel anticiperende als curatieve zorg aangeboden, en dit via een eigen thuiszorgdienst op ziekenhuisniveau.