Op minder dan een half jaar tijd heeft de voormalige wielertoerist uit Koksijde bijna 1.400 kilometer verzameld.

Wanneer heb je beslist om een electroscooter aan te schaffen?

“Begin dit jaar. Het is een beslissing waar wat tijd overheen gaat, het is niet dat je om een brood naar de winkel gaat. Je moet jezelf ook goed informeren. Eerst had ik een goedkoper model, maar als ik halt hield op een steile oprit, bolde ik achteruit. Mijn huidige scooter (een Mini Crosser M1 driewieler, red.) is iets duurder, maar ook krachtiger. De batterij laadt prima op en hij draait korter. Ik heb mijn rolwagen sinds eind mei, ondertussen staat er bijna 1.400 kilometer op de teller. Dat zegt genoeg, zeker?”

Wat was jouw belangrijkste drijfveer om de scooter te kopen?

“Mijn grootste hobby was fietsen. Op een bepaald moment ging dat niet meer. Ik probeerde een elektrische fiets, maar ook dat lukte niet. Ik heb getwijfeld over de aankoop - ik moest een knop omdraaien, toegeven dat zelf fietsen niet meer lukte. Omdat ik stilaan opgesloten geraakte op mijn appartement, hebben mijn vrouw en ik uiteindelijk gezegd: ‘We moeten zo’n scooter hebben!’ Het is de juiste beslissing geweest. Anders zat ik altijd tussen mijn vier muren. Binnen kan ik me vasthouden aan kasten en stoelen, buiten lukt dat uiteraard niet. Aan de arm van mijn vrouw geraakte ik niet verder dan 100 meter.”

Waarvoor gebruik je je scooter het meest?

“Het is een toestel voor buiten. Ons appartementje is te klein, net als de lift in het gebouw. Dankzij de scooter treed ik uit mijn isolement, mijn echtgenote en ik gaan opnieuw op stap. Ik kan me wel bij haar in de wagen zetten en een toertje doen, maar dat is niet hetzelfde. Nu stapt mijn vrouw op haar elektrische fiets en ik in mijn rolwagen. Soms leggen we wel 40 kilometer af. We gaan iets eten of drinken, samen naar de winkel. Ik heb opnieuw meer sociaal contact.”

Heb je wat van de investering kunnen recupereren bij het RIZIV?

“Ja. Omdat het toch een stevige som geld is, denk je twee keer na. Maar de ziekteverzekering komt gelukkig tussen. Ik heb niet zo’n goedkoop model en moest zelf opleggen, maar de tegemoetkoming helpt uiteraard. Je hebt wel documenten van de dokter nodig, er zijn namelijk wat voorwaarden aan verbonden. Maar als je een goede verkoper kiest, word je daarbij zeker geholpen.”

Hoe belangrijk is zo’n firma voor de dienst na verkoop?

“Belangrijk. Het is zoals een auto, hè. Je test je wagen voor je hem koopt en je moet op controle en onderhoud. En als je pech hebt, krijg je op een dag een platte band. Dus kan je beter bij een goede verkoper gaan die je daarin begeleidt. Tot nu toe heb ik evenwel nog geen enkel probleem gehad, we zijn enorm tevreden met onze aankoop. Je moet er alleen voor zorgen dat je een beetje voorzichtig rijdt, want zo’n scooter gaat toch bijna 20 per uur (glimlacht).”

Wie zich een electroscooter wil aanschaffen, gaat best na welke toestellen terugbetaald worden. Het RIZIV heeft een lijst van erkende en goedgekeurde scooters die in aanmerking komen voor een tegemoetkoming. Er zijn heel wat verschillende types toestellen, gespecialiseerde bedrijven kunnen het beste advies geven. Europese merken - en vooral dan Scandinavische - zijn meestal van een hogere kwaliteit, net als de iets duurdere toestellen. Electroscooters moeten goed onderhouden worden en dus is ook de service na verkoop van groot belang.