Omega-wat?

Omega-3 zijn vetzuren die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Ze worden niet door ons lichaam aangemaakt; wat betekent dat we ze uit onze voeding moeten halen.

Omega-waar?

Je vindt omega-3 vooral terug in vette vis zoals: tonijn, haring en zalm, maar ook in plantaardige bronnen. Groene bladgroenten, noten, zaden en peulvruchten zijn goede voorbeelden. Weliswaar zijn de omega-3 hierin minder actief dan diegene van mariene oorsprong.  

Omega-hoe?

Waar zijn deze omega 3-vetzuren precies allemaal goed voor?

  • HART, BLOEDVATEN en BLOEDDRUK
    Omega-3 hebben een gunstige invloed op hart en bloedvaten, en dragen bij tot het behoud van een normale bloeddruk. Ze veroorzaken slechts een kleine daling van het cholesterol; maar verhinderen vooral de afzetting van het slechte cholesterol in de bloedvaten.
  • HERSENEN
    Doordat onze hersenen grotendeels uit vetten bestaan, zijn omega-3 erg belangrijk tijdens hun ontwikkelingsfase. Gedurende de zwangerschap wordt vaak aangeraden omega 3-supplementen te nemen, om een optimale ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelstel van de foetus te bevorderen.
  • HERSTELLING NA BEROERTE
    Het gehalte aan omega-3 oefent een positieve invloed uit op de snelheid van het herstel bij ouderen na een beroerte. Patiënten met lage omega 3-spiegels vertonen meer afwijkingen bij de doorbloeding in de hersenen dan zij met hogere waarden. Ook blijkt de regeneratie van de neuronen gunstiger bij deze laatsten.
  • GEESTELIJKE ALERTHEID
    Omega-3 hebben ook een positieve invloed op de “cerebrale flexibiliteit”; of de capaciteit van de hersenen om zich aan te passen aan nieuwe toestanden. Onderzoekers stellen dat deze functie een belangrijkere impact op het dagelijkse leven heeft dan het geheugen.

Omega-jij

Ons lichaam heeft omega-3 nodig om goed te kunnen functioneren. Laat dat stukje vette vis niet liggen, en eet regelmatig de juiste plantaardige bronnen. Je lichaam moet nog lang mee.