1. Hou rekening met alle succesfactoren

Als ondernemer focus je jezelf misschien enkel op het leveren van een goede service aan je klanten. Dit is uiteraard ongelofelijk belangrijk, maar verlies zeker de bigger picture niet uit het oog. Denk na over je personeelsbeleid, waar je naartoe wil met je onderneming en hoe je je onderneming in de markt positioneert.

2. Zorg voor betrokken werknemers

Je werknemers maken het verschil. Ze zitten er niet enkel voor het geld. Zorg ervoor dat ze betrokken zijn bij de organisatie en dat ze autonoom kunnen werken.

3. Heb oog voor duurzaamheid

Zorg voor een goeie balans tussen people, profit en planet. Maatschappelijk verantwoorde organisaties doen het financieel beter, hebben een lager verloop en minder verzuim.

4. Rekruteer verstandig

Ga op zoek naar medewerkers die je aanvullen. Wanneer je alles alleen moet doen, krijg je onnodige stress en dat belemmert je professionele vooruitgang.

5. Durf beroep te doen op externen

Je hoeft zelf niet alles te kunnen of te weten. Vraag daarom tijdig raad aan externe dienstverleners en zorg voor een breed netwerk van mensen waar je steeds bij terechtkan.

6. Doe aan marktonderzoek

Zorg dat je altijd voeling behoudt met de buitenwereld en blijf kijken naar de nieuwe zaken in je markt. Ga bijvoorbeeld eens een kijkje nemen bij succesvolle collega’s.

7. Bezint eer ge begint

Een goede voorbereiding is van levensbelang voor een succesvolle onderneming. Maak een financieel plan, ga na wat de specifieke uitdagingen en valkuilen zijn voor jouw onderneming en probeer een beeld te krijgen van wie je klanten zijn.

8. Investeer in relaties

Een goede relatie met subsidie-instanties, banken en de overheid is even belangrijk als die met je klanten.

9. Blijf leren

Er zijn zoveel onderwerpen waar je over kan blijven bijleren als ondernemer: leidinggeven, marketing, sales, financiën,… Blijf jezelf bijscholen door het volgen van cursussen en/of opleidingen om te kunnen blijven innoveren.

10. Denk aan de lange termijn

Zaken die je vandaag misschien niet nodig hebt (personeel, strategie, financieel advies,...) kunnen bij een snelle groei van je onderneming al snel noodzakelijk worden. Denk daarom op tijd aan de langere termijn van je onderneming.